Als ondernemer kun je allerlei bronnen van stress ervaren. Naast alle lopende zaken in je bedrijf heb je te maken met onzekerheid van inkomsten, klanten en mogelijk personeel. Als het niet goed gaat heb je stress door te weinig inkomsten, als het daarentegen heel goed gaat lopen veel ondernemers er tegenaan dat ze te weinig capaciteit hebben om aan alle vraag te kunnen voldoen. De vrijheid die veel ondernemers aantrekt heeft een prijs.
We kunnen hierin allerlei vaardigheden leren waardoor we meer controle en rust krijgen. De juiste prioriteiten stellen, time-management, leren delegeren, “nee” zeggen, een goed marketing apparaat enzovoorts.
Maar daarnaast, of misschien zou je moeten zeggen, daar onder, ligt nog een hele wereld die vaak onontdekt is. Namelijk onze binnenwereld, de manier waarop we reageren op onze omstandigheden. Waar de ene persoon in de stress schiet ervaart een ander juist een kick en een mooie uitdaging.
Ook hier valt een hoop te leren. We kunnen bijvoorbeeld leren onze beperkende overtuigingen te herkennen als “Ik moet iedereen tevreden houden”, “Als het goed moet moet ik het zelf doen” of “Ik mag geen fouten maken.”
Onder de schijn van succes hebben veel succesvolle ondernemers verborgen onzekerheden en bijvoorbeeld last van een “Imposter syndrome.”
Bovendien vergeten ondernemers en leiders soms, in de waan van de dag, waar ze het ook alweer allemaal voor doen. De bekende “Why” vraag van Simon Sinek. Een ondernemer die vrijheid en plezier wilde toen hij zin. Bedrijf startte kan bijvoorbeeld volledig kopje onder gaan in het tevreden houden van alle klanten en alle plezier en vrijheid kwijt raken. In eerste instantie lijkt dat dan ook de enige manier om het bedrijf en zijn leven gezond te houden maar op termijn gaat het vaak ten koste van één of beide. De kunst hierin is afstand te nemen en bewuste keuzes te maken die soms in gaan tegen het gangbare gedrag, de zogenaamde “overlevingsstrategie”. Om hier uit te komen heb je vaak wat hulp nodig, simpelweg omdat je vaak zelf het overzicht niet meer hebt.
Een mooie manier om inzicht te krijgen in waar verandering nodig is, is de piramide van Bateson. Hiermee onderzoek je op welke laag in jezelf het probleem zit en waar de oplossing gevonden moet worden. Daarbij kijk je steeds een laag dieper dan je geneigd bent. Door daadwerkelijk op elk niveau te gaan staan, bijvoorbeeld met behulp van papiertjes op de grond, voel je wat daar leeft.
Wat ik persoonlijk vaak zie is dat mensen de oplossing zoeken in de buitenwereld of in hun vaardigheden, maar dat het probleem vaak dieper ligt, in hun overtuigingen. Ze willen bijvoorbeeld groeien met hun bedrijf, vinden dat ze beter personeel moeten hebben en beer moeten delegeren, maar diep van binnen hebben ze de overtuiging dat er niets fout mag gaan. En daardoor nemen ze klantcontacten over, wijzen ze personeel terecht en pakt dat personeel geen verantwoordelijkheid meer. Door de overtuiging te veranderen, bijvoorbeeld naar “Ik en anderen mogen fouten maken en daarvan leren.” Ontstaat er een lerende organisatie die kan groeien en kan de ondernemer daarin het voortouw nemen.
Verandering van de omgeving begint echt bij jezelf, mocht je daar wat hulp bij willen, neem dan gerust contact met me op.
Comments